Er is de afgelopen jaren steeds meer bekend geworden over ADHD bij kinderen. Zo zijn er enorm veel boeken over vol geschreven, zijn er genoeg blogs, vlogs, noem het maar op. Helaas gaat het nog wel regelmatig over wat er niet goed gaat bij ADHD’ers, waar de kinderen zelf, ouders of school tegenaanlopen en wordt het toch nog vaak als iets ‘lastigs’ gezien. Maar voor wie is dit eigenlijk het grootste probleem? Uit onderzoek is gebleken dat het vooral een probleem voor de omgeving is. Negatieve feedback vanuit de omgeving kan er echter wel voor zorgen dat het kind zelf, afgezien van de aandachts- en concentratieproblemen, ook andere problemen gaat ontwikkelen, zoals een negatief zelfbeeld en somberheid.
Al ervaren ouders in de opvoeding en leerkrachten in de klas echt wel de nodige uitdagingen die het ADHD-gedrag van het kind tegelmatig met zich meebrengt, is het toch echt van belang dat zij hier op een zo’n positieve manier als mogelijk is, proberen mee om te gaan. Dit om het zelfvertrouwen van de kinderen te stimuleren, en hen het vertrouwen en een solide basis te kunnen bieden.
Zo kan het helpend zijn om naast elk negatief aspect van ADHD-gedrag een positieve gespiegelde kracht te zien.
Zie hieronder enkele voorbeelden:
Negatieve eigenschap geassocieerd met ADHD | Bijbehorende positieve gespiegelde eigenschap |
---|---|
Snel afgeleid Impulsief Hyperactief, rusteloos Opdringerig Dwaalt van het onderwerp af Vergeetachtig Ongeorganiseerd Koppig Inconsequent Humeurig |
Nieuwsgierig Creatief Energiek Enthousiast Ziet verbanden Gaat volledig op in wat hij doet Spontaan Volhardend, geeft niet op Vertoont soms briljante trekken Gevoelig |
(Hallowell & Jensen, 2021)